Saturday, 26 October 2013

Medieproduktion: Reklamannons

Till min reklamannons i ämnet Medieproduktion ville jag göra en annons för en konsert med bandet the GazettE. Turnén som konserten var finalen till hette "Nameless Liberty Six Bullets"

Min moodboard såg ut så här:
Till vänster placerade jag bilder som skulle förmedla känslan jag ville ha. Jag ville få fram känslan av att vara "in the moment", en "once in a lifetime" upplevelse. Därför valde jag bilder som är tagna precis i "action", levande bilder med en mörk och mystisk känsla över sig. Jag ville att det hela skulle vara lite mäktigt.
Till höger placerade jag bilder som ska representera målgruppen. Målgruppen är japanska tonåringar i Tokyo, då konserten är i Tokyo, främst tjejer. Målgruppens intressen ligger i musik (därav noterna och silhuetten med hörlurarna och en iPod) samt modet som bandet använder sig av; visual kei. Jag tog med bilder på en tröja och en väska från det främsta visual kei märket Sex Pot Revenge, samt ungdomar som klär sig liknande som bandet.
Målgruppen är ung och rebellisk, de flesta är redan väldigt dedicerade till bandet och därför tog jag med loggan till bandets fanclub Heresy. 

Här är mina skisser för själva annonsen:
När jag väl skulle skissa upp min annons hade jag redan en ungefärlig idé. Jag ville ha annonsen indelad i tre olika stora delar: högst upp loggan, följd utav en bild och sedan text med information, slogan osv. 

Till sloganen hade jag ett par olika idéer som är följande:
  • "Take part in our Nameless Liberty"
  • "Step into the Suicide Circus"
  • "Let's destroy everything"
  • "自由" (Liberty/Freedom)
Efter att ha funderat ett tag bestämde jag mig för att använda sloganet "Step into the Suicide Circus" och "自由" då låten Suicide Circus var med på skivan som turnén utgick ifrån, och det fångade den känslan jag ville ha väldigt bra. 自由 tog jag också för att det reflekterade turnén och namnet Nameless Liberty bra, och framhävde även att det hade sin grund i Japan.


Min färdiga annons såg ut så här:



I min process med att skapa själva annonsen inspirerades jag lite ifrån deras logga: snirklig vit text på en svart bakgrund. Enkelt, rent, simpelt, men fortfarande med den där djupa, mörka och rockiga känslan.
På min annons hade jag svart bakgrund, bandets logga i vit text högst upp, en bild från en konsert, och under det namnet på turnén, information samt en slogan i grå text.
Jag hade väldigt svårt att välja bild, och gjorde fem stycken olika varianter med olika bilder. Jag testade även med fotostudie-bilder för att se hur det såg ut, men i slutändan ville jag ändå använda konsertbilder för att det kändes mer "levande".

De här är de andra som jag gjorde men som skrotades då jag bestämde mig för den ovanstående:




Det största problemet var att hitta bra livebilder. Jag debatterade länge över ifall jag skulle använda fotostudie-bilder eller ifall jag skulle ha bilder från deras konserter. Tillslut kom jag fram till att jag ville ha en bild från ett live, men problemet är då att det är svårt att hitta en bild där alla är med och även ser bra ut. Jag övervägde ifall jag bara skulle ha en av medlemmarna, men det kändes inte rätt. Jag försökte då med fem separata bilder på medlemmarna, men det blev bara rörigt och lite tråkigt då jag behövde göra allt i svartvitt eftersom alla bilderna hade så olika färgtoner.
Tillslut hittade jag dock två bilder då alla var med och ändå ser någorlunda ok ut, och använde i slutändan den ena.
Jag valde bilden med de röda tonerna för att rött är en färg som fångar uppmärksamheten, det är en dramatisk färg som kan tolkas som flera olika saker (t.ex. passion, blod, etc). Jag valde även den bilden framför bilden då de hoppar eftersom de faktiskt spelar på den "röda" bilden.

När jag valde typsnittet så ville jag ha originaltypsnittet på "The Nameless Liberty" och ett rätt så simpelt typsnitt på den resterande texten.
Loggan högst upp sticker ut mest; tills skillnad från den andra texten är den kritvit och står i stor kontrast mot den svarta bakgrunden. Jag ville att man skulle se loggan först för att man ska se att det har någonting med just det bandet att göra.
Det andra man tänker på bland texten är "The Nameless Liberty", då det är skrivet större än resten av den gråa texten (Jag valde grå för att bidra till en mörka känslan). Jag ville att man skulle se det därnäst, eftersom det är en fras som får en att börja bli intresserad.
Efter det i textstorlek kommer information om konserten; att det är turnéns final och att det är den 26e December i Tokyo Dome.
Sedan kommer sloganen, det som ska hala in en den sista biten, det som får en att gå från "intresserad" till "fast".

I layoutens helhet är det bilden som sticker ut med med sin röda färg, och det faktum att den tar upp störst del utav annonsens yta.
Jag ville göra en tydlig och ren layout med starka kontraster som ändå fångade den rockiga, dramatiska, mörka, nästan dystopiska känslan jag ville få fram, och det tycker jag att jag lyckades med.

Mest nöjd är jag med texten och layouten, då jag tycker att det ser väldigt snyggt och stilrent ut.
Jag är mindre nöjd med bilden. Det är som sagt svårt att hitta en bild från en konsert där alla ser bra ut, där det är bra vinkel, ljus, man ser alla, etc. Hade jag haft mer tid och ork hade jag kunnat gå igenom alla mina live DVDer med dem och göra en screenshot, men det skulle ta mig över 15 timmar.

Jag fick bra feedback på min annons, och de tyckte ungefär som jag med vad som kunde göras bättre och vad som var bra.
Jag känner inte att jag vill ändra på någonting efter feedbacken, och min grupp antydde inte heller att jag borde ändra på någonting.
Feedbacken jag fick konstaterade även att jag lyckats fånga den känsla jag ville ha, och i helheten tyckte de i stort sett som jag.

No comments:

Post a Comment